Az Egészség Szava

Az Egészség Szava

A közösségi média hatalma

2024. július 14. - AzEgészségSzava

Függetlenül attól, hogy valaki pozitív vagy negatív véleménnyel van a közösség médiáról, az megkérdőjelezhetetlen, hogy az elmúlt húsz évben az életünk részévé vált.

Miért akarjuk más életét, eredményeit követni? Akarjuk? Biztos, hogy akarjuk?

Vagy csak kéznél van?

Nálad elérték hogy függőséget okozzon?

Tanulni akarunk belőle?

Olyanná akarunk válni, mint ő?

El akarjuk hinni, hogy olyan az élete, amilyennek mi azt elképzeljük?

high-angle-woman-holding-smartphone_23-2150208240.jpg

Az egyik unokatestvérem készít egy fajta terméket, és a Facebookon kis szemelvényeket szokott megosztani a termék hatékonyságáról és néha a saját életéről. A minap beszélgettem vele és ez eszembe jutott, hisz ha nem ismerném, akkor valami teljesen mást vetítenék ki rá, az alapján, amit ő mutat magából a közösségi médiában.

Az első, nagy tömeg befolyásolására alkalmas háztartási eszköz, a teleVíZIÓ volt, nem teleVALÓSÁG, hanem vízió…

Az, aki elég kitartóan keres, fog találni kevésbé szép, ámde valós dokumentumfilmeket, amik megörökítették a tudat befolyásolásához kapcsolódó emberkísérleteket, amiket kezdetben végeztek. Pár éve néhányat megnéztem és kiborultam. Mondjuk én soha nem voltam nagy TV néző, azért volt egy ideig TV-m, mert kaptam, utána egy másik valakinek nem kellett és lepasszolta, de amikor rájöttem, hogy másfél éve törölgetem az nélkül, hogy bekapcsoltam volna, villámgyorsan megszabadultam tőle. Pár évvel ezelőttig nem értettem, hogy miért csak negatív hírek vagy értelmetlen hülyeségek szerepelhetnek a híradóban, soha semmi pozitív. Miért kell a sok reklám, mi olyan vicces a gyógyszer fogyasztásban, hogy minden családtag vigyorog, hisz én nem szeretek beteg lenni stb. stb.

A TV arra való, hogy megmondja neked miről mit gondolj, mikor mit vegyél meg, mikor mihez legyen kedved és arra, hogy valóságról elhidd, hogy csak sci-fi, hogy keresletet generáljon olyan dolgokhoz, amikről soha nem gondolnád, hogy szükséged lehet rá, de annyiszor elmondják, hogy elhiszed.

Ki is mondta azt, hogyha egy hazugságot elégszer ismételnek, akkor azt az emberek az elhiszik? Erre a legszemléletesebb példa, az „ingyenes oltás” volt és hogy az kell, mert ha nem...

Nem volt ingyenes, hisz minden doki minden egyes lövésért kvótát kapott és a sok hirtelen lebetegedés és a mellékhatások kezelése, 1-2 hónap alatt visszahozta a ráfordítást és biztosította a növekedő bevételt a következő évekre. Sem az egészségügy sem gyógyszeripar nem jótékonysági intézmény.

A közösségi média Facebook, Instagram a „beetetős” időszakában ehhez képest barátságosan indult. Nem volt reklám, régi, új ismerősök, családtagok életét követhettük a távolból, miközben szorgos hangya módjára gyűjtötték az adatainkat. Gyűjtik most is, csak mostanra elérték, hogy gondolatolvasó, akarom mondani beszélgetéseink, rólunk készült felvételek alapján, célzott reklámoldallá váltak, szándékosan elcseszett algoritmusokkal. Ha esetleg te is hirdetnél, a szemedet kiszúrja, hogy arra megy ki a játék, hogy még többet költs hirdetésre. A divatos „tény”ellenőrző cenzúrával pedig ugyanoda jutottuk ahol a teleVíZIÓnál abbahagytuk.

Ha vennél egy pár cipőt és beszélsz róla, akkor egyből megjelennek a hirdetések. Igen az okostelefon akkor is vesz fel képet hangot, amikor te épp nem böngészel.

De azon gondolkodtál-e, hogy ha te 37-es cipőre keresel, konkrét márkanév megnevezéssel, akkor miért mutat 36-osat, 40-eset és teljesen más lábbeliket is? Nem azért, mert nem lehet pontos lekérdezéseket programozni, mert lehet, hanem azért, hogy te minél több időt tölts el a telefon használatával, keresgéléssel és hátha többet költesz és addig sem a saját életeddel foglalkozol és addig is befolyásolnak.

Amíg keresgélsz hány hirdetést kell megnézned és hány helyen akarják, hogy elfogadd a marketing cookiekat, adatkezelési beállításokat?

A közösségi média felületei annyival rosszabbak, hogy aktívan használható terepet is nyújtanak, széles skálán mozgó csalásokhoz. A külcsínre fókuszáló „értékrend” egyre több, magáról torz önképet alkotó, frusztrált fiatalt nevelt és egyre több öngyilkosságot okoz azzal, hogy elferdített „értékrendekre” épültek.

Még egyszerűbben fogalmazva, az ember befolyásolásának, elbutításának eszköze. Elhiteti, hogy mindent is meglehet vásárolni, sikert, pénzt, boldogságot, egészséget hisz azt látod, hogy az egyik hírességet X cég vette meg, a másikat a Z párt, a harmadik vitamint árul és ha elég kitartóan követsz valakit, látni fogod, hogy mikor járnak le a szerződéseik. A szomorú az, hogy sokan nem tudatosítják magukban, hogy ez csak show, látszat és a felület a Mátrix etetésére szolgál, eleve ezért lett kitalálva. Gondolod, hogy a youtuber élete heti 15-30perc, az influencer mindig mosolyog, a kedvenc színészed, énekesed véletlenül lett híres, minden lesifotó véletlen és egész nap úgy néz ki, mint akit egy katalógusból rántottak elő?

Azt tudod, hogy magadat frusztrálod azzal, hogy magadat hozzájuk hasonlítod és van hogy megteszed? Egy egészséges testképű fiatalnak eszébe jutna szerinted szteroidokat szedni a gyúráshoz, plasztikai sebészhez menni az épp divatos ajkakért, D kosaras mellekért, hitelt felvenni egy autó miatt, mert meg kell mutatni a nemtudomkinek mert szerinte azt várják el? A média létezése nélkül azt sem tudnánk, hogy ez lehetséges és bizonyos körökben természetes.

Ráadásul az algoritmusok úgy viselkednek, mint egy pióca, hiába próbálja az ember 100%-osan meghatározni azt, hogy pontosan mit szeretne látni, követni, mindig becsúszik egy reklám, egy kis propaganda, hisz anélkül nap nem múlhat el, vagy valami, amivel megakarják erőszakolni a gondolkodásmódodat és elvenni az idődet. Te hagyod?

Sajnos én néha hagyom, hogy a youtube beszippantson.

Azt észrevettétek, hogy 5-10 év, esetleg egy generáció elteltével eléri a média azt, hogy régen a létezéséről sem tudtunk dolgok normálisnak legyenek titulálva?

Gyerekkoromban én azt sem tudtam, hogy létezik egynemű pár vagy házasság, hogy valamiért nem kellene húst enni, meg azt se, hogy 30-40 éves kortól sokan valamire gyógyszert szedünk, mert én nem ezt láttam.

És a mai gyerekek miért tudnak ezekről?

Ezzel együtt nem minden csak fekete és fehér, lehet találni értékes, valós információkat is, tanulni is lehet, de ezt nagyon szűrni kell és ebben csak a megérzéseinkre hagyatkozgatunk.

Az pedig, hogy ki mit tart igaznak, az a hitrendszerein, gondolkodásán, és az eddigi tapasztalásain múlik.

Mekkora a közösségi média hatalma feletted?

Te tényleg élsz vagy a telefonodban „élsz”?

 

 megjegyzés: miután ezt ide feltöltöttem,egyből felugrott egy "social media manager" reklám :D ...   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://azegeszsegszava.blog.hu/api/trackback/id/tr5618446577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása