Az Egészség Szava

Az Egészség Szava

Hidratálás, elektrolitok – nem csak nyáron!

Mi az, amitől garantáltan elmúlik a szomjúságod?

2024. június 29. - AzEgészségSzava

Az elektrolitok fő szerepe az, hogy egyensúlyban tartsák a testünk folyadék háztartását.

Ilyenkor nyáron nagyon sokat izzadunk, ami folyamatos elektrolit és folyadék veszteséggel jár.

A legfontosabb elektrolitok a Nátrium, Kálium, hétköznapi nevén só és a magnézium, eme utóbbiból szinte mindenki szervezetében kevesebb található, mint kellene.

A só, amivel ezt tudod pótolni az a természetben előforduló kősó. Parajdi, Himalája. Az asztali só és a feldolgozott, finomított fehérített apró szemű só erre nem alkalmas.

Szívből remélem, hogy még véletlenül sem követ valaki só mentes diétát, mert az életveszélyes! Bár ez egy ideig ilyen trend is volt és igen, azon a nyáron, amikor étteremben dolgoztam, akadt olyan vendég, aki só mentesen kérte az ételt és tényleg elgondolkodtam azon, hogy kimegyek beszélgetni hozzá, hogy megkérdezzem jól van-e… vacsi legyártás helyett.

Józan ésszel végiggondolva, miért adnának a kórházban sóoldatos infúziót, hányás, hasmenés, keringés összeomlás, sokkos állapot esetén, ha nem számítana az, hogy visszabillentsék az elektrolit szintet az egészséges tartományba?

Sajnos nagyon sokan szenvednek sóhiányban, mivel a legtöbb élelmiszer nem tartalmaz ásványi sót, továbbá a népszerű üdítőknek sem az „alap” összetevője a só, hisz az a cél, hogy még többet fogyassz belőle, ezért nem is érdeke a gyártónak, hogy oltsa a szomjadat.

Előfordul-t már az mással is, hogy akármit, akármennyit, az én esetemben vizet ittam és nem múlt el a szomjúsága?

Egyszer azt a tippet kaptam, hogy tegyek sót az ivóvizembe, vagy tegyek a kezemre egy kicsit és nyaljam meg. Kicsit furán néztem a tanácsadóra, de megtettem és valóban elmúlt a sivatagi szomjúság. Akkor még nem tudtam, hogy mi lehet erre a magyarázat.

limonade.jpg

Ugyanakkor az is eszembe jutott, hogy a birkáknak is mindig tesznek ki sótömböt, mert szükségük van rá.

Van Mátyás királyos mese is a sóról, hogy az ad ízt az életnek!

Most nem arra akarlak rábeszélni titeket, hogy akkor az összes létező elektrolit port rendeljétek meg magatoknak netről, vagy innentől csak azt igyatok, leginkább azért nem, mert mindegyik cukros vagy édesítőszeres, inkább arra, hogy nagyon figyeljetek magatokra ebben a hőségben és amikor szomjasak vagytok igyatok!

Szerintem a legegyszerűbb legfinomabb otthoni elektrolit: víz + kősó + citrom limonádé!

Akinek esetleg felszaladt a szemöldöke most, hogy az mégis milyen is lehet, szívességet tesz magának, ha kipróbálja! Szereted a Margaritát? Ez az alkohol mentes Margarita koktél!

Ha szereted, tegyél bele jeget! Szénsavas vízzel még finomabb!

Az só, citrom arányokat igazítsd az ízlésedhez, a szervezeted okos, tudja miből mennyi kell neki, ami neked a finom, pont az lesz a jó!

Érdekességként megemlíteném, hogy aki nehezen emészti meg anyagcsere problémák miatt az állati eredetű fehérjét, azzal is sós limonádét szoktak itatni, probiotikum gyanánt! Ezt sem rég óta tudom, viszont a szervezetünk megbízhatóságát ezzel kapcsolatban alá tudom támasztani. Az előző alkalommal említett hosszabb gyógyszerezés miatt, vizsgálatokkal bizonyítottan szétcsapott bélflóra rendszerem tőlem folyamatosan télen nyáron citromlevet kért legalább két évig! Majd utána nem kért, azóta inkább csak nyáron kéri.

Felajánlotta a doki ugyan, hogy ír fel nekem probiotikumot, hogy helyre tegye bélflórámat, de addigra már nagyon felszívtam magam és semmit nem voltam hajlandó beszedni, ezért egy: „Köszönöm nem! Eszem inkább koviubit, iszom savanyúkáposztalét és kefírt” -el távoztam, amiből 90%-ban citromlé lett…

 

#egészség #hidratálás #só #elektrolit

A bejegyzés trackback címe:

https://azegeszsegszava.blog.hu/api/trackback/id/tr618437799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása